søndag 31. mai 2015

Skisseblokken

Min farfar var en dyktig tegner og også en habil hobbymaler. Han etterlot seg bl.a. fire skisseblokker fra 1800-tallet med nesten 100 små og store tegninger og flere dusin akvareller, pasteller og oljemalerier. Han var også interessert i fotografiens kunst, og det finnes flere fotoalbum fra hans mange fotturer i norske fjell.

En av de eldste skisseblokkene inneholder tegninger fra en fottur han hadde i området Hildesheim-Harz-Braunschweig så tidlig som i 1881. Han var da bare 19 år gammel og hadde praksis ved en maskinfabrikk i Hannover.

Skisseblokken fra 1881. Bildet har denne teksten: "Freund Meyer im Regenwetter, Bothoburg"

De fleste bildene viser forskjellige kulturminner som min farfar og hans turkamerat kom forbi - kirker, klostere, slott og middelalderbyer. Alle tegningene har tekst som viser hvor de er tegnet. Dette har gitt meg tanken om å gjenta min bestefars tur for å se hvordan tilstanden på disse kulturminnene er i dag.

Nå er jeg derfor havnet i Hildesheim for å se hva vi kan finne. Med i følge er min bror, Klaus Bryn, og våre partnere. Vi rekker ikke å følge hele reiseruten fra 1881, men vi skal få med oss tre av byene/landsbyene som min farfar har foreviget på sin kunstneriske måte.

Fra kirken i Königslutter



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar